آشنایی با بروشورهای استاندارد

ابعاد و سایز های بروشور

بروشورها ازجمله ابزارهای کاربردی در زمینه بازاریابی هستند که به منظور ترویج و تبلیغ اطلاعات مهم ارگانها بکار می‌روند. آنها می‌توانند به‌عنوان یک منو، اطلاعاتی از قبیل فهرست محصولات و خدمات را در خود بایگانی کند و یا به‌عنوان راهنمای سفر و حوادث بکار بروند. بروشورها در سایزهای استاندارد و سفارشی عرضه می‌شوند. اگر می‌خواهید بدانید چگونه می‌توان از یک بروشور به بهترین صورت در کار خود بهره برد نکات زیر را مطالعه کنید.

سایزها و فولدها
انواع فولد و تاخوردگی بروشور

میزان اطلاعاتی که شما قرار است در بروشور بگنجانید، سایز آن را مشخص می‌کند. برای کاغذ بروشور ۵ نمونه سایز استاندارد و ۵ نمونه فولد (تاه) معروف تعریف شده است که می‌توانید این دو را (سایز و تاه) نسبت به همدیگر بسنجید و تلفیق کنید. با تعیین نوع تاه کردن کاغذ، یک طرح کلی از محتوای متن بدست می‌آید که با کمک ان می‌توانید سایزی که متناسب با دیگر آیتم‌های موجود در متن باشد را انتخاب کنید.

و در آخر، سایز تاه کردن کاغذ به سایز کاغذ تخت (تا نکرده)، تعداد تاه ها و جهت‌یابی کاغذ (افقی یا عمودی) بستگی دارد.

ما نمونه‌هایی از بروشورهای سفید را به‌عنوان بروشور استاندارد (مدل)، برای تولید طرح در اختیار شما قرار داده آیم که می‌توانید آنها را دانلود کنید _ همچنین می‌توانید نمونه‌های زیر که برای کارهای صنعتی طراحی شده است و معمولاً بروشورهای سه لایه استاندارد هستند را نیز دانلود کنید.

سایز بروشورهای تجاری
بروشور تجاری

بروشورهای تجاری معمولاً از سایزهای 5.5″ x 8.5″  تا 8.5″ x 14″ جهت انتقال اطلاعات کاری عرضه می‌شوند. در ادامه نمونه‌ای از بروشورهای مربوط به صنایع و حوادث ارائه می‌دهیم که می‌توانید از سایز آنها به‌عنوان الگو استفاده کنید:

  • خدمات _ استودیوهای عکاسی مصداق خوبی برای این مورد هستند. این نمونه از بروشورها، شامل ساده‌ترین کارها تا ویژه‌ترین آنهاست همچنین دارای شماره‌های تماس می‌باشد.
  • پزشکی _ این مورد شامل اطلاعات آگاهی‌دهنده در مورد مراقبتهای بهداشتی، وضعیت پزشکی، مشکلات سلامت و کلیات کمک‌های اولیه است.
  • مشاور املاک _ شامل توصیف املاک تجاری و مسکونی است و اطلاعات مربوط به املاک نظیر آدرس‌ها، مشخصات ملک و شماره‌های تماس است.
  • نمایشگاه تجاری _ با روی کار آمدن بروشورها، شرکت‌ها و سازمان‌ها فرصت ایجاد ارتباط با بینندگان بروشور را پیدا می‌کنند. در این میان، آنها می‌توانند محصولات، خدمات و جایگاه برندشان را نسبت به دیگر رقبا به نمایش بگذارند.
  • سازمان‌های غیرانتفاعی _ این سازمان‌ها از بروشور جهت توضیح فعالیت‌هایی که حمایت آن را از طریق نیکوکاران پنهانی و عموم مردم بدست آوردند، استفاده می‌کنند. همچنین در مورد دفاع، تاریخ و مأموریت‌هایی که انجام شده نیز توضیح داده می‌شود. از آنجایی که بعضی از کارها نیاز به بروشوری با محتوای بیشتر و سنگین‌تر دارند می‌توان سایزهای 11” x 17 and 11” x 25.375 ویا حتی بیشتر را نیز انتخاب کنید.
  • پارک‌های تفریحی _ پارک تفریحی به منظور آگاه کردن مردم از برنامه‌های خود مثل دوچرخه سواری و ... ویا جذابیت‌های اعمال شده در پارک، یک نیاز غیر قابل انکار به بروشور دارد.
  • نقشه‌های کوچک _ توریست‌ها در طول سفر خود در یک کشور نیاز به نقشه دارند تا آنها را راهنمایی کند. بروشورهای نقشه‌ای، حاوی نام خیابان‌ها و نقاط معروف است که معمولاً آنها را روی پیشخوان هتل‌ها و مغازه‌های سوغات فروشی به نمایش می‌گذارند. البته نقشه‌هایی با جزییات بیشتر نیاز به سایزهای سفارشی دارد.
نکاتی در خصوص طرح متن

ارائه یک طرح که معمولاً بدون جایگذاری متن و عکس است، در طراحی بروشور مسئله چالش‌برانگیزی است. برای اینکه یک بروشور از لحاظ ظاهری بیشترین جذابیت را داشته باشد باید فضا و جایگاه آیتم‌های طراحی را به حداکثر رساند.

فونت‌ها
انتخاب فونت و اندازه آن در بروشور
  • از فونت‌هایی استفاده کنید که بسیار خوانا هستند مثل: Garamond,Helvetica, Times new Roman, Century
  •  
  • از فونت سانس سریف مثل ARIAL جهت تایپ متن در سایز کوچک یا تایپ عنوان‌ها استفاده کنید
  •  
  • از حداقل تعداد فونت استفاده کنید. به یاد داشته باشید که از بیشتر از دو نمونه تایپ استفاده نکنید تا بروشور شما حالت آشفته و غیرحرفه‌ای به خود نگیرد.
  •  
  • جهت تأکید، بجای تغییر سبک فونت از حالت پررنگ /bold یا کج /italic ویا فونت با سایز بزرگ‌تر استفاده کنید
  •  
  • برای عنوان‌ها از فونتی، بزرگ‌تر از فونت متن استفاده کنید. اغلب، سایز فونت به اهمیت آن نوشته که قرار است تایپ شود بستگی دارد.
  •  
  • از سایزی برای فونت استفاده کنید که برای بروشور شما متناسب باشد. در این راستا برآورد کنید که چه تعداد کلمه می‌تواند فضای متن شما را پر می‌کند
  •  
  • از فونتی با پوینت ۱۲ برای بدنه اصلی متن، پوینت ۱۰ برای عنوان، پوینت ۱۴ _ ۲۲ برای زیر عنوان استفاده کنید. این اعداد، سایزهای پیشنهادی هستند اما شما می‌توانید با توجه به چشم‌انداز کلی طرح خود، فونت ایده آل را انتخاب کنید.
تنظیم متن
  • اگر واقعاً نیازی به سطر بندی ندارید از درج کردن ان برای پاراگراف‌ها اجتناب کنید.
  •  
  • پاراگراف‌های طولانی را به سطرهایی نقطه گلوله تبدیل کنید. یک ستون بلند از متن، مردم را از خواندن آن متن منصرف می‌کند ولی خواندن و یادآوری اطلاعات طبقه بندی شده در قالب نکته‌های کوچک راحت‌تر است.
  •  
  • برای داشتن یک طرح تمیز و مرتب، آپشن های مربوط به تایپوگرافی را به‌درستی انتخاب کنید. (چپ‌چین - راست‌چین - مرکزگرا - وسط گرا).
  •  
  • آیتم‌های موجود در طراحی را به‌درستی تنظیم کنید. (عنوان‌ها، عکس‌ها، متن).
  •  
  • اندکی فضا خالی به طراحی خود اختصاص دهید. بخاطر داشته باشید این فضای سفید، جلوه‌ای متعادل و موزون به محتوای متن می‌بخشد و کمک می‌کند متن بهتر خوانده شود.
  •  
  • قبل از ارائه بروشور، نظر یکی از دوستان خود را راجع به خوانایی متن و طراحی کلی جویا شوید. این نکته می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.
  •  
  • اگر شما به سایزی جز سایز استاندار برای بروشور خود احتیاج دارید، پرینت آنلاین بروشورهای سفارشی با سایز 11” x 17”   برای چاپ دیجیتالی و 27” x 39”   برای چاپ افست در اختیار قرار می‌دهد.

منبع: strategicfactoryblog.com
  ترجمه: البرزمدیا
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت، پیگرد قانونی دارد!